Monday, January 08, 2007

Og jula varer helt til påske

Mormor og morfar på juleaften

Hvem fant på den teite sangen? Skulle ikke vært lov å komme med slike lovnader som er langt unna sannheten!

Vel vel, da var jeg i Shanghai igjen. Ferien er lengst før den begynner, som det heter, og det stemte merkbart nok bra i år også. Ubeskrivelig herlig å være hjemme i "normale" omgivelser i et par uker, og bare ta inn over seg den friske luften og det faktum at det ikke er folk hvor enn man snur seg. Hadde vel håpet jeg skulle savne Shanghai en smule mer enn hva som er tilfelle, men det er nå så. Nå er vi her, 5 mnd til vi er ferdige, og en haug me jobbing før den tid kommer!

Mamma, Gøril og tante Trine

Julen var utrolig fin da. De fleste som leser denne blogen er vel folk jeg har vært hjemme sammen med, så jeg benytter anledningen til å takke for en kjempekorslig tid sammen:) Mange hyggelig familieselskap med masse god mat, og lange koselige kvelder med venner og kjæreste. Føler ikke jeg kan be om mer, bortsett fra at det skulle vart lengre, selvsagt.

Nå er det bare 3 uker til vi har fri en måned, i det som kalles "Spring festival" eller kinesisk nyttår eller noe annet. Vet egentlig ikke hvorfor det er fri en hel måned, for Spring festival er bare én uke, og kinesisk nyttår bare én dag (tror jeg). Men hyggelig er det allikevel! Vet ikke helt hva jeg skal finne på den perioden da. Ingunn er så snill at hun kommer på besøk 17. februar, men de 3 ukene før det er jeg litt blank. Heller vel mot at jeg drar hjem om det ikke dukker opp noen som vil være med på en liten backpackingtur. Må vel avklares rimelig snart, ellers blir hjembillettene dyre. Vil ikke bli sittende 3 uker i leiligheten i Shanghai, DET er hvertfall sikkert! :)

Januar ser ut til å bli fin da, med flust av gruppeoppgaver, presentasjoner og start på bacheloroppgaven. Litt drit når det står på, men greit at det skjer litt så tiden går fortere=) Shanghai har forøvrig drete seg ut igjen; byen er ikke forberedt på at det er kaldt om vinteren. Med det mener jeg at restauranter er kalde med sine tynne glassvinduer og dårlig varmeanlegg, og ikke minst leiligheten vår er istid om natten. Kai Simon beskriver det bra med å si at det er 71 grader nord å ta seg til dusjen om morgenen. Er ikke ofret mange kronene på isolasjon i bygningene, så med en gang vi skrur av varmepumpene blir det kaldt. Vi sier 3 x hurra for globale energiproblem, og fyrer opp 15 KWh varmepumper døgnet rundt i en liten leilighet. Helt til sikringen går, selvsagt.

Før vi dro hjem bestilte vi øl på døren. 3,- flasken (0,6 l) er ikke ille ;)

Ellers har jeg ikke så voldsomt mye å skrive om. Jula er over, skolen er i gang og livet kunne vært bedre. Heldigvis sto det i et horoskop jeg leste at dette er mitt år! Venter enda på at akkurat den biten skal glimte til ;)

Hej på er!

2 comments:

Anonymous said...

Førr en søt familie du har :D Dær du har ditt "great looks" fra ja.. ;D

Anonymous said...

Hei Jørgen, kan du sende meg en e-postadr. til Klubb Norge i Shanghai, adressen er arnt[krøllalfa]jensvoll.dk Forøvrig mye interessant å finne i bloggen din!