Wednesday, August 02, 2006

Welcome to Shanghai!!



OOOOOH yes, der var vi! Etter en lang reise er vi endelig fremme her hvor vi skal være et år:)

Når vi landet på flyplassen (stor!), fikk jeg inntrykk av at vi var i en litt større by, og litt annet land enn Bodø og Norge=) Det bød ikke på problemer hverken med pass eller toll, men det er liksom noe ekstra i slike land. Hvertfall, taxituren fra flyplassen til hotellet ved skolen var på ca 40 min, og vi fikk sett store deler av byen på den veien. Først og fremst kan man si at de kjører som noen hodeløse kyllinger som ikke bryr seg døyt om regler. Jeg fikk bekreftet mitt valg om at jeg aldri skal styre et eget motorisert kjøretøy i dette landet etter dagens første taxitur :) Men som sagt fikk man se mye på strekningen. Midtrabatten og området rundt veiene er så grønne og velholdte som bare kinesere får til. Dette gjelder forsåvidt også bygatene, hvor det overalt går noen og pusser, feier og plukker søppel. Byen og sentrum, som åpenbarte seg mer og mer jo næremere vi kom, ser ut til å være stor. Visstnok bor det mellom 16 og 18 mill, og den fornekter seg ikke på det området. Boligblokker skytes opp overalt, tett i tett. Og i kjent ssiatisk stil, skytes det også opp meget fine og spektakulære bygg (som bildet over). Spennende å se på.

Etter at vi var innlosjert på vårt lille, men helt kurante hotell, dro vi bort til hotellet hvor brorparten av de som er kommet er innlosjert. 4 ganger så dyrt som vårt, men da også noe finere selvsagt :) Mitt rom hadde aircondision, så mer trenger ikke jeg :p De færreste sov godt nok på flyet, så vi var rimelig sultne alle mann, og det føltes mer som en middag i 19-tiden, enn 13-tiden da vi ble plassert rundt et litt for lite bord på en restaurant. En "hyggelig" kineser, som kunne piiiiittelitt engelsk, dro oss med dit, og vi tenkte at vi like gjerne kunne bli lurt først som sist ;) De ansatte så visstnok monn i oss vestlige, og det ble satt i gang et lite holoy for at vi alle skulle få plass. Koselig var det hvertfall, og maten smakte bra! Skal nok prøve noe mer spennende enn fritert svin med ananas senere :)

Etter middagen dro vi på en slags promenade langs elven, hvor man så rett over på Pudong, det øverste bildet. Da ser man altså fra sentrum. Hvertfall, her lærte Jørgen 2 ting om kinesere og penger. Først; de liker ikke tips. Kelnerene tok selvsagt i mot, og var nok mer vant med vestlige kunder. Men når jeg skulle kjøpe en flaske vann i 35 grader, ble det trøbbel. Den kostet 4 yuan (ca 3,5,-, hvilket er dyrt, men han var jo alene oppå der) og jeg ville betale med en 5'er. Han hadde tydeligvis ikke vekslepenger, for den var helt uaktuell å ta i mot. Jeg prøvde alt jeg kunne med å si at det var greit, og at jeg var veldig tørst, men det hjalp ikke. Prøvde også å kjøpe 2 for 10, men det var hvertfall uaktuelt. Mannen tok flaskene til seg, og salget ble det ikke noe av. Dette ikke-tips-opplegget fant også sted når drosjen skulle betales.



Og så dagens pruting: Man skal prute mye! På vei ned fra promenaden, sto det et par klokkeselgere og solgte "Rolex"-ur. Tydelig redd for å bli oppdaget, all den tid slikt er ulovlig (mener jeg) ville han selge meg et ur for 200. Uaktuelt sa jeg, og ville gi 50. Egentlig ville jeg ikke ha det, men morsomt å se hvor landet ligger. Han ville selvsagt ikke gå med på slikt og gikk mer og mer ned etterhvert som jeg gikk. Når vi begynte å rope på taxi, ble plutselig 50 en helt ok pris. Jeg syns fortsatt det var dyrt, og sa jeg kunne ta 2 for 50. Mannen ble nærmest harnisk, men når drosjen rullet opp var også den prisen grei. Jeg betalte med en 100, og mannen ville gi meg 2 klokker tilbake i stedet for 50 yuan. Etter å ha kranglet til meg 50-lappen i stedet, hadde jeg fått tilbud om 5 klokker for 100 yuan. Så den som han først ville ta 200 for, kan man få 5 for for 100. Heretter er det altså 10%-regelen som gjelder :)



Dro innom en liten butikk før jeg kom til hotellet igjen, og jeg må si at man føler seg litt som en pengesekk når man går som hvit mann her. Øynene lyser opp på dem når man nærmer seg, selv om det meste er latterlig billig. Tok bildet av noe jeg håper er shampoo, men sliter enda litt med skriftspråket her nede ;)


Ønsker alle hjemme en fortsatt nydelig sommer! Her begynner skoledagen snart, og personlig håper jeg på et fall på hvertfall10 grader ;p

Hej då! Posted by Picasa

1 comment:

Anonymous said...

Oohh nooo!Visste ikke at du hadde dratt Jürg!:-O trudde ikke du sku reis før næste hælg. Jaja, du får ha lykke til i Shanghai :)

Ser ut som at æ e den eneste som læs bloggen din (æ lægg bærre ijænn et liten beskje sånn at du vet at d e nån som læs i bloggen din:p)

Du får prøv å holl oss oppdatert så mye som du kan. Bli arti å hør kordan d e dær nede.Du bli sekkert å mærka mange flere kulturforskjella som du får bakoversveis over ;p

Æ ska kos mæ i trondheim dette åre åsså:) Reis nedover om 10-12 daga:)

Guud løkk Jürg!

Klæmma fra umulie-Julie.

Og ikke glæm at adræssn til bloggen min e forsatt den samme,så du kan kikk dær vess du vil vite ka som skjer i bartebyen:)