Wednesday, September 19, 2007

Amerikanske størrelser

Kom til å fundere litt over amerikanske størrelser i dag. Kjøpte en kopp kaffe på Starbucks, hvor de opererer med 3 størrelser. Jeg har tidligere brent meg på å kjøpe medium, så jeg tok den minste (som heter "tall"). I Norge er jeg vant med at om man kjøper liten, være seg brus, juice, kaffe eller hva som helst av drikke, er det en latterlig liten kobb/glass, samt at prisen opp til medium er så liten at det oppleves som direkte dyrt.

Vel, her er det rett og slett ikke noe som heter liten! Den minste kaffekoppen på Starbucks var nok koffein til å gi meg kaldsvette! Og det gjelder ikke bare kaffe; i helgen var vi på en irsk pub, og jeg var litt småsulten. Jeg bestilte da en "bacon cheese fries", pommes frites med ost og bacon, fra "appetizer"-menyen. Den porsjonen jeg ble servert da var større enn hva jeg forventer å få som middagsporsjon! Slik har det vært med all mat jeg har bestilt her, enten det er en enkel wrap eller baguett. ALT holder en større størrelse enn hva hvertfall jeg forventer.

Situasjonen er samme i supermarkedene. Finnes ingen små bokser med smør f.eks. Er generelt som å gå på SmartClub (hvor alle pakningene er dobbelt så store som hjemme). Med andre ord er ting en del rimeligere her, men om man regner som mengde mat ifht pris er det laangt rimeligere :)

Da var det middag her! Håper alle hjemme har det fint =) Og send mail ;)

1 comment:

Anonymous said...

Eg lever,eg har det fint..Vi msn'es Jürg! ;)